Czytaj PL 2018 – podsumowanie akcji

w dziale Akcja Czytaj PL/Czytelnik XXI wieku by

Czytelnicza akcja, która pierwotnie miała skupić się na Polsce, objęła cały świat. 95 tysięcy – tyle książek przeczytali jej uczestnicy. Czytaj PL, największa w Polsce (i najpewniej także na świecie) akcja promująca czytelnictwo, ponownie zakończyła się wielkim sukcesem.

Czytaj PL opanowało cały świat

Półkula północna i południowa, wschodnia i zachodnia – tego roku na każdej z nich  pojawiły się plakaty Czytaj PL z darmowymi wypożyczalniami e-bestsellerów. Rozwieszali je zarówno organizatorzy akcji, współpracujące z nimi miasta partnerskie, instytucje kultury, urzędy miejskie i szkoły, ale także sami czytelnicy. 16 krajów, 4 kontynenty, 500 miejscowości, ponad 7 tysięcy nośników, ponad 2000 publikacji w mediach tradycyjnych i internetowych, 95 tysięcy wypożyczonych książek – te liczby robią wrażenie. Akcję promowali też blogerzy i instagramerzy, a także… dedykowany bot!

„To pierwsza akcja czytelnicza w Polsce, którą promował chatbot. Nie tylko informował on o akcji, pomagał pobrać e-bestsellery, ale też badał preferencje czytelników i na tej podstawie proponował konkretne lektury z listy dostępnych książek” – mówi Paweł Polański, prezes spółki eCom Group, właściciela księgarni Woblink.com.

Upoluj swoją książkę

Tegorocznej edycji Czytaj PL po raz kolejny towarzyszyła akcja „Upoluj swoją książkę”. Dzięki niej plakaty dające dostęp do e-bestsellerów pojawiły się łącznie w tysiącu szkół średnich w Polsce i Wielkiej Brytanii. Akcja miała też prawdziwą armię Ambasadorów: 1000 uczniów, którzy ubrani w koszulki z zabawnymi, zagadkowymi hasłami („Szafiarka foliałów” oraz „Eksponent almanachów”) i QR-kodem dającym dostęp do książek – zachęcali do czytania koleżanki i kolegów w swoich szkołach oraz w mediach społecznościowych.

„Akcja Czytaj PL oraz jej szkolna odsłona Upoluj swoją książkę udowadniają, że młodzi ludzie jednoczą się wokół idei promocji czytelnictwa – potrafią się wspólnie inspirować i mobilizować. To daje duże nadzieje na podniesienie poziomu czytelnictwa w Polsce” – uważa Dariusz Jaworski, dyrektor Instytutu Książki, partnera strategicznego Czytaj PL.

View this post on Instagram

Pierwsze zdania moich książek ze zdjęcia. Wojciech Drewniak – "Historia Bez Cenzury³" – "Wiem, że dla wielu osób najważniejszym osiągnięciem niemieckiej myśli technicznej jest silnik 1.9 TDI…" J.R.R. Tolkien – "Władca Pierścieni" – "Kiedy pan Bilbo Baggins z Bag End oznajmił, że wkrótce zamierza dla uczczenia sto jedenastej rocznicy swoich urodzin wydać szczególnie wspaniałe przyjęcie, w całym Hobbitonie poszły w ruch języki i zapanowało wielkie podniecenie…" Na dalszym planie książki takie jak: Agata Christie "A.B.C." Żurnalista – "Miłość po prostu" Nicola Yoon – "Ponad wszystko" J.K. Rowling – "Harry Potter i Insygnia Śmierci" "PRAWO JAZDY KATEGORII B" Uczeń i śmierć – Nora Roberts Joanne Harris – "Czekolada" Joanna Chmielewska – "Całe zdanie nieboszczyka” Wojciech Drewniak – "Historia bez cenzury" C.J. Daygherty – "Tajemny Ogień" Michael Grant – "GONE Zniknęli" J.K. Rowling – "Harry Potter i Kamień Filozoficzny" "Król Lew" Oliver Bowden – "Assasin's Crerd – Bractwo" i wiele innych Czytajmy książki, razem ! #czytajpl #ambasador

A post shared by Michal Zieba (@michalziebaa) on

95 tysięcy e-bestsellerów

Jak co roku, do akcji dołączyły rzesze miłośników książek – tym razem uczestnicy Czytaj PL 2018 przeczytali i przesłuchali 95 tysięcy e-bestsellerów. Tegoroczne wyniki pokazują, że odbiorcy akcji sięgają po różne gatunki literackie i z ochotą dzielą się dostępem do darmowych książek z innymi. „Zachęcając do czytania, nie wystarczy o nim mówić, ale trzeba udowodnić, że każdy może znaleźć książkę dla siebie. Zadbaliśmy o różnorodne lektury dostępne za pomocą smartfonów i tabletów. Entuzjastów literatury zachęcamy do skorzystania z nowych technologii, a fanów smartfonów i tabletów do używania ich także jako narzędzi do czytania. Pokazujemy, że czytanie jest dla wszystkich, że jest atrakcyjne i modne, a książki naprawdę mogą być łatwo dostępne. To podstawa akcji Czytaj PL, którą zainicjowaliśmy w Krakowie i która z roku na rok staje się coraz popularniejsza – nie tylko w skali naszego kraju. Inspirujemy inne światowe Miasta Literatury UNESCO, które dołączają do naszej akcji” – zaznacza Izabela Helbin, dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego.

Jak to działało?

Akcja Czytaj PL trwała od 2 do 30 listopada. Aby skorzystać z darmowych wypożyczalni e-booków i audiobooków należało pobrać aplikację Woblink ze sklepu App Store lub Google Play, przejść do zakładki Czytaj PL, a następnie zeskanować kod QR. Kody można było znaleźć na plakatach, które pojawiły się m.in. na przystankach autobusowych, w instytucjach kultury czy bibliotekach. Plakaty w całej Polsce rozwieszali również uczestnicy konkursu „Krzewiciele Inkunabułów”, a za ich promocję w Internecie odpowiadali blogerzy i instagramerzy. Lokalizator darmowych wypożyczalni e-booków był dostępny na stronie CzytajPL.pl.

Książki dla każdego

Wśród tytułów biorących udział w akcji każdy czytelnik mógł znaleźć coś dla siebie. „Opowiadania bizarne” Olgi Tokarczuk, nagrodzonej niedawno prestiżową Man Booker International Prize, to zaskakujące i nieprzewidywalne historie, dzięki którym inaczej spojrzymy na otaczającą nas rzeczywistość. Z kolei „Komeda. Osobiste życie jazzu” Magdaleny Grzebałkowskiej jest jedną z najgłośniejszych i – jak piszą krytycy – najlepszych biografii ostatniego czasu. Na fanów kryminału czekały powieści Remigiusza Mroza i Wojciecha Chmielarza. Miłośnicy literatury kobiecej mogli za darmo przeczytać „Okruch” Anny Ficner-Ogonowskiej, a młodzi wielbiciele fantasy – pierwszy tom „Zwiadowców” Johna Flanagana.

Organizatorzy

Już po raz szósty wydarzenie organizowane było przez Miasto Kraków, Krakowskie Biuro Festiwalowe – operatora programu Kraków Miasto Literatury UNESCO – oraz księgarnię Woblink.com. Partnerem strategicznym był Instytut Książki. Akcja zorganizowana została w ramach programu Kraków Miasto Literatury UNESCO.

Organizatorzy Czytaj PL: Miasto Kraków, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Woblink; partner strategiczny: Instytut Książki

Wydawcy: Znak, Wydawnictwo Literackie, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Marginesy, Wydawnictwo Karakter, Wydawnictwo Poznańskie, Czwarta Strona, Wydawnictwo Jaguar, Smak Słowa, Wydawnictwo Videograf

Miasta partnerskie: Kraków, Białystok, Częstochowa, Gdynia, Legnica, Lublin, Opole, Poznań, Przemyśl, Rzeszów, Słupsk, Szczecin, Toruń, Wrocław

Miasta Literatury UNESCO biorące udział w akcji: Dublin, Nottingham, Praga, Reykjavík

Pozostałe miasta, w których zostały rozwieszone plakaty akcji Czytaj PL: Bydgoszcz, Bytom, Chorzów, Düsseldorf, Gdańsk, Katowice, Kijów, Łódź, Mińsk, Mysłowice, Rybnik, Tychy, Warszawa, Wiedeń, Wilno, Zabrze oraz ok. 500 innych miejscowości