Cała prawda o czytaniu – premiera spotu Czytaj PL

w dziale Akcja Czytaj PL/Archiwum/Co słychać? by

Do fanów najszybszego rapera świata – MC Silka dotarła smutna wiadomość. Twórca odciął się od rzeczywistości, od dłuższego czasu nie wychodzi z domu, nie reaguje na wiadomości od przyjaciół. Siedzi zamknięty w pokoju i… czyta książki. To na szczęście tylko klip promocyjny akcji Czytaj PL, w którym wystąpił jeden z najbardziej rozpoznawalnych na świecie polskich raperów. Film promuje największą w Polsce, i najpewniej także na świecie, akcję promującą czytelnictwo.

Bohatera spotu dotknął prawdziwy dramat czytelnika. Nie ma już czasu na sen, jedzenie, spotkania z przyjaciółmi, ani inne codzienne sprawy. Jest zbyt pochłonięty lekturą – na przeczytanie udostępnionych za darmo książek ma tylko miesiąc, akcja trwa bowiem tylko do 30 listopada.

“Właściwie wszystkie kampanie skupiają się na korzyściach, które płyną z czytania. Dobrze jednak wiemy, jak jest. Życie prawdziwego czytelnika nie jest usłane różami. To codzienna, ciężka i pełna wyrzeczeń walka. Zdecydowaliśmy się na odważny krok i postanowiliśmy wreszcie powiedzieć całą prawdę o czytaniu. Liczymy, że prawdziwi czytelnicy to docenią i w umownym bohaterze naszego filmu rozpoznają siebie. A potem… zeskanują kod z plakatu akcji i zabiorą się do czytania.” – mówi Paweł Polański z księgarni e-bookowej Woblink.com, jednego z organizatorów akcji.

Za koncepcję kreatywną oraz produkcję spotu odpowiadają Agencja Nie Do Ogarnięcia i My Works Studio. Klip można obejrzeć tutaj:

https://www.facebook.com/czytajpl/videos/356840784882701/

 

MC Silk szerokiej publiczności dał się poznać kilka lat temu za sprawą produkcji “Rap Nobody”. Od tamtego czasu klip, w którym rapuje w 7 językach, wyświetliło na portalu YouTube aż 13 mln osób. MC Silk jest też fanem literatury – w opublikowanym w zeszłym roku utworze „Ostatni z nas” nawiązuje do dystopijnej wizji świata wyrażonej przez Stanisława Lema w jednym z jego wywiadów. Tym razem raper stał się bohaterem filmu promującego największą w Polsce akcję czytelniczą.

W ramach tegorocznej edycji akcji Czytaj PL na siedmiu tysiącach nośników znalazły się kody QR dające dostęp do 12 bestsellerów, z których wiele to nowości z 2018 roku. Wystarczy zeskanować kod, aby do końca listopada cieszyć się darmowymi e-bookami i audiobookami. Wśród tytułów biorących udział w akcji każdy czytelnik znajdzie coś dla siebie. „Opowiadania bizarne” Olgi Tokarczuk, nagrodzonej niedawno prestiżową Man Booker International Prize, to zaskakujące i nieprzewidywalne historie, dzięki którym inaczej spojrzymy na otaczającą nas rzeczywistość. Z kolei „Komeda. Osobiste życie jazzu” Magdaleny Grzebałkowskiej to jedna z najgłośniejszych i – jak piszą krytycy – najlepszych biografii ostatniego czasu. Na fanów kryminału czekają powieści Remigiusza Mroza i Wojciecha Chmielarza. Miłośnicy literatury kobiecej będą mogli za darmo przeczytać „Okruch” Anny Ficner-Ogonowskiej, a młodzi wielbiciele fantasy – pierwszy tom „Zwiadowców” Johna Flanagana.

Czytaj PL trwa od 2 do 30 listopada. Aby skorzystać z darmowych wypożyczalni e-booków i audiobooków, należy pobrać aplikację Woblink ze sklepu App Store lub Google Play i przejść do zakładki Czytaj PL. Wystarczy zeskanować kod QR umieszczony m.in. na każdym plakacie, aby otrzymać dostęp do darmowych e-booków. Lokalizator darmowych wypożyczalni e-booków można znaleźć na stronie www.czytajPL.pl.

Twórcy spotu:
Agencja kreatywna: Agencja Nie Do Ogarnięcia
Produkcja: MyWorks Studio
Scenariusz: Marcin Sikorski & Adam Zych
Reżyseria: Adam Zych
Mistrz oświetlenia: Arkadiusz Borowski
Focus puller: Maciej Mączka
Scenografia: Katarzyna Gmitrzak
Backstage photo: Weronika Zych
Montaż: Adam Zych, Kamil Śliwka
Animacje / Compositing: NOX Studio Kamil Śliwka
Udźwiękowienie: Folia Soundstudio Paweł Uszyński

Występują: Paweł Mitrowski, Daniel Ciupryk (MC Silk)
Lektor: Janusz Zadura

Akcja Czytaj PL już po raz szósty organizowana jest przez Miasto Kraków, Krakowskie Biuro Festiwalowe – operatora programu Kraków Miasto Literatury UNESCO – oraz platformę Woblink.com. Partnerem strategicznym jest Instytut Książki.

Akcja Czytaj PL jest organizowana w ramach programu Kraków Miasto Literatury UNESCO.

Lista dostępnych książek:

1. Olga Tokarczuk „Opowiadania bizarne”
2. Magdalena Grzebałkowska „Komeda. Osobiste życie jazzu”
3. Christophe Galfard „Wszechświat w twojej dłoni”
4. Anna Brzezińska „Córki Wawelu”
5. Wojciech Chmielarz „Cienie”
6. Anna Ficner-Ogonowska „Okruch”
7. Remigiusz Mróz „Hashtag”
8. Mark Bowden „Polowanie na Escobara”
9. Joanna Jax „Zemsta i przebaczenie”
10. Reni Eddo-Lodge „Dlaczego nie rozmawiam już z białymi o kolorze skóry”
11. Ariely Dan „Potęga irracjonalności”
12. John Flanagan „Zwiadowcy. Księga 1. Ruiny Gorlanu”

Organizatorzy Czytaj PL: Miasto Kraków, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Woblink; partner strategiczny: Instytut Książki

Wydawcy: Znak, Wydawnictwo Literackie, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Marginesy, Wydawnictwo Karakter, Wydawnictwo Poznańskie, Czwarta Strona, Wydawnictwo Jaguar, Smak Słowa, Wydawnictwo Videograf

Miasta partnerskie: Kraków, Białystok, Częstochowa, Gdynia, Legnica, Lublin, Opole, Poznań, Przemyśl, Rzeszów, Słupsk, Szczecin, Toruń, Wrocław

Miasta Literatury UNESCO biorące udział w akcji: Dublin, Nottingham, Praga, Reykjavík

Pozostałe miasta, w których będą rozwieszone plakaty akcji Czytaj PL: Bydgoszcz, Bytom, Chorzów, Dusseldorf, Gdańsk, Katowice, Kijów, Łódź, Mińsk, Mysłowice, Rybnik, Tychy, Warszawa, Wiedeń, Wilno, Zabrze oraz ok. 500 innych miejscowości