90 tysięcy darmowych e-booków i audiobooków wypożyczono w ramach największej w Polsce i jednej z największych na świecie akcji promujących czytelnictwo – „Czytaj PL”. Wirtualne książki trafiły nawet w odległe zakątki globu, m.in. na Antypody. To już piąta – i znów rekordowa edycja akcji, dającej dostęp do bezpłatnych bestsellerów. W tym roku Polacy przeczytali dzięki niej 12 milionów stron. Gdyby przeczytane strony wydrukować i ułożyć w jednej linii, stworzyłby ścieżkę sięgającą od Polski do Morza Arktycznego!
Jak co roku akcja cieszyła się olbrzymią popularnością, a informacja o niej dotarła za pośrednictwem mediów tradycyjnych i mediów społecznościowych do milionów Polaków. Po raz pierwszy w historii, z inicjatywy Instytutu Książki, projekt trafił do 1000 szkół ponadgimnazjalnych na terenie całego kraju. 7000 żółtych plakatów akcji pojawiło się łącznie w ponad 500 miastach i miejscowościach w całej Polsce. Akcja, zapoczątkowana w Krakowie Mieście Literatury UNESCO, po raz pierwszy przekroczyła też na taką skalę granice państw, docierając do 12 Miast Literatury UNESCO na całym świecie, w tym do dalekiego Dunedin w Nowej Zelandii.
Organizatorzy akcji wciąż szukają nowych sposobów na skuteczne zarażanie Polaków czytaniem. W ramach „Czytaj PL na przystawkę” specjalne wkładki do menu trafiły do 200 restauracji na terenie całego kraju, uprzyjemniając ich gościom oczekiwanie na posiłek. Z kolei na krakowskim rynku stanęła gigantyczna, blisko półtonowa książka – symbol i swoisty pomnik akcji. Prawdziwe poruszenie wywołała bitwa o książki w jednej z warszawskich księgarń – prowokacyjny spot akcji, który niósł się po Internecie, docierając do prawie trzech milionów Polaków.
Tym, co jest jednak w akcji najważniejsze, i co od lat jest jej największym sukcesem i wyróżnikiem, jest skuteczne angażowanie miłośników książek w aktywne promowanie czytelnictwa. Prawie 10 000 osób na różne sposoby zachęcało swoich bliskich i znajomych do korzystania z akcji i po prostu czytania. Czytelnicy wysłali ponad 10500 zaproszeń do udziału w akcji, zamieścili 650 zdjęć z książkami i tagiem #czytajpl na Instagramie, napisali 324 notki na książki w ramach konkursu na portalu Lubimy Czytać, a przede wszystkim rozwiesili 200 dodatkowych plakatów w swoich miejscach pracy, szkołach i bibliotekach w ramach akcji „Książka za obietnicę”. Po raz pierwszy akcja miała też prawdziwą armię ambasadorów – 1000 nauczycieli oraz 1000 uczniów, wybranych spośród 5000 zgłoszeń, którzy ubrani w koszulki z zabawnymi, zagadkowymi hasłami („Dzierżę świeże foliały”, „Ściągam grube almanachy”, „Szafuję inkunabułami”) zachęcali do czytania swoje koleżanki i kolegów.
Lista dostępnych książek:
- Wojciech Drewniak „Historia bez cenzury 2”
- Krzysztof Piskorski „Czterdzieści i cztery”
- Gregory David Roberts „Shantaram”
- Filip Springer „Miasto Archipelag. Polska mniejszych miast”
- Anna Kamińska „Wanda”
- Jakub Małecki „Ślady”
- Dan Ariely „Szczera prawda o nieuczciwości”
- Elżbieta Cherezińska „Korona śniegu i krwi”
- Camilla Lackberg „Księżniczka z lodu”
- Peter Wohlleben „Sekretne życie drzew”
- Jon Ronson „#WstydźSię!”
- Marek Kamiński „Marek i czaszka jaguara”
Organizatorzy Czytaj PL: Krakowskie Biuro Festiwalowe, Woblink
Partnerstwo strategiczne: Instytut Książki
Organizatorzy odsłony w szkołach (Upoluj swoją książkę): Instytut Książki, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Woblink
Wydawcy: Znak Horyzont, Wydawnictwo Literackie, Wydawnictwo Marginesy, Wydawnictwo Karakter, SQN, Smak Słowa, Zysk, Wydawnictwo Czarna Owca, Otwarte, Insignis Media, Znak Emotikon
Miasta partnerskie: Kraków, Poznań, Łódź, Wrocław, Gdańsk, Katowice, Lublin, Toruń, Częstochowa, Opole, Gdynia, Rzeszów
Pozostałe miasta biorące udział w akcji: Warszawa, Białystok, Bydgoszcz, Bytom, Chorzów, Mysłowice, Rybnik, Sosnowiec, Szczecin, Tychy
Miasta Literatury UNESCO biorące udział w akcji: Barcelona, Dublin, Dunedin, Edynburg, Lwów, Norwich, Nottingham, Praga, Reykjavik, Dundee
Patronat medialny: LubimyCzytać.pl, Niestatystyczny.pl
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa