Czy nie zastanawiało Was nigdy, dlaczego polscy wydawcy co roku decydują się udostępniać swoje najlepiej sprzedające się książki za darmo? Co naprawdę myślą oni o tak masowej akcji jak Czytaj PL? Dlaczego decydują się do niej dołączać? Co myślą o tegorocznej edycji?
Posłuchajcie tych, którzy zgodzili się nam odpowiedzieć na tytułowe pytanie:
Maja Jackowska, Wydawnictwo Literackie:
Od samego początku (gdy akcja nazywała się jeszcze Czytaj KRK i obejmowała zasięgiem tylko Małopolskę) Wydawnictwo Literackie wspiera i bierze udział w corocznych akcjach Czytaj PL. W poprzednich edycjach przekazaliśmy dwa e-booki Jacka Dukaja – legendarny „Lód” i „Inne pieśni”, a także thriller Tomasza Lipki „Notebook”. W tegorocznej akcji zdecydowaliśmy się zgłosić jeden z największych bestsellerów 2017 roku, biografię Wandy Rutkiewicz pióra Anny Kamińskiej i zdobywcę tegorocznego Zajdla „Czterdzieści i cztery” Krzysztofa Piskorskiego. Uczestnictwo w Czytaj PL to nie tylko okazja do wypromowania naszych książek i autorów, ale także, co chyba najważniejsze, wyjście (dosłowne) z książkami w miasto, między ludzi, którzy z braku czasu, możliwości, gotówki czy też z innych powodów, po te książki nie sięgają. To jedna z tych akcji, które mogą sprawić, że czytanie w Polsce stanie się bardziej modne, a na tym skorzystają wszyscy.
Tomasz Brzozowski, wyd. Insignis:
Z wielką radością obserwuję promujące czytelnictwo akcje w stylu Czytaj PL i z jeszcze większą radością uczestniczy w nich moje wydawnictwo. Cieszę się bardzo, że w tym roku wśród wielu wspaniałych tytułów znalazł się nasz: książka „#WstydźSię!” Jona Ronsona. Dlaczego akurat ten tytuł? Dlatego, że Czytaj PL to przede wszystkim mobilność: smartfony, tablety, skanowanie kodów QR, Internet – a w Internecie, szczególnie tym mobilnym, królują media społecznościowe, które łączą ludzi, ale – niestety – także ich dzielą. Ronson w swojej książce porusza problem publicznego piętnowania i zawstydzania. Ta lektura to mały, ale bardzo ważny krok do tworzenia lepszego, wolnego od mowy nienawiści Internetu, a przy tym niezwykle ciekawe i pasjonujące historie z pewnością porwą czytelnika. Uznałem więc, że idealnie nadaje się do tej akcji.
Akcja Czytaj PL w tym roku zaskoczyła mnie olbrzymim rozmachem, intrygującą promocją i znakomitymi kreatywnymi pomysłami. Spot reklamowy to majstersztyk, a wielka, przyciągająca uwagę, księga ustawiona na krakowskim Rynku z dostępnymi w ramach akcji tytułami to świetny pomysł. Uważam, że na tego typu inicjatywach zyskują i czytelnicy, i wydawnictwa – w końcu i jednym, i drugim zależy na tym samym: na jak najciekawszych treściach dostępnych dla jak najszerszego grona odbiorców. Oby więcej takich wydarzeń!
Maciej Migda, wyd. Otwarte:
Czytaj PL to nie jest zwykła akcja promująca czytelnictwo. To świetne połączenie kreatywności i użyteczności. W tym roku w ramach darmowych e-booków znalazł się nasz bestseller „Sekretne życie drzew”. Liczę na to, że każdy kto zdecydował się go podczas tej akcji przeczytać wróci po więcej książek, które przybliżają nam tajemnice natury, szczególnie w tym trudnym dla niej czasie.
Aleksandra Prętka, wyd. Znak Emotikon:
Jak co roku z ogromną przyjemnością wzięliśmy udział w akcji Czytaj PL. Zawsze chętnie przyłączamy się do działań, które promują czytelnictwo wśród najmłodszych i rozwijają ich zainteresowanie literaturą. Przez nasze książki staramy się zaszczepić w dzieciach ideę tolerancji i otwartości. Dlatego w tej edycji zdecydowaliśmy się udostępnić powieść przygodową „Marek i czaszka jaguara” Marka Kamińskiego. Akcja Czytaj PL otwiera wiele „okien na świat” – już dziś każde dziecko może wybrać się w niezwykłą podróż do Ameryki Łacińskiej i odkryć dalekie lądy oraz nieznane plemienia. Dzięki nowoczesnym technologiom – smartfonom, tabletom – Czytaj PL daje możliwość wirtualnego sięgnięcia na półkę z książkami. W tym roku zaczytało się już ponad 30 miast!