Co font z Kindle’a mówi o Tobie?

w dziale Archiwum/Czytelnik XXI wieku by

Nie od dziś wiadomo, że projektanci Kindle’a cenią minimalizm. Do niedawna na czytnikach marki Kindle (modele Kindle 7 i 8, Paperwhite I,II,III, Oasis, Voyage), można było używać zaledwie sześciu podstawowych krojów pisma (Baskerville, Caecilia, Caecilia skondensowana, Helvetica, Futura, Palatino). Ten stan rzeczy nie uległ wielkiej zmianie – obecnie można wybierać spośród ośmiu opcji, wśród których znajdują się font dla dyslektyków, autorski projekt Amazona w wersjach normalnej i pogrubionej, oraz możliwość czytania z fontem zaprogramowanym przez wydawcę. Zastanawialiście się kiedyś czemu używacie tego, a nie innego kroju i jaka historia stoi za waszym ulubionym charakterem elektronicznego pisma? Co font z Kindle’a mówi o Tobie?

 

Baskerville to bardzo stary krój, zaprojektowany jeszcze w XVIII wieku, dokładnie w 1754 roku, przez mistrza drukarstwa i liternictwa Johna Baskerville’a, a następnie spopularyzowany przez jego następców. Należy do grupy krojów szeryfowych, okraszonych zdobieniami w celu uatrakcyjnienia ich od strony wizualnej. Baskerville to jedna z najbardziej popularnych czcionek, ten krój został wykorzystany w identyfikacjach wizualnych m.in. Metropolitan Opera, kampanii promocyjnej Kanady i na plakatach filmowych (np. „American Gangster”)

Charakterystyka czytelnika1:

Wybierasz czcionkę tradycyjną, jesteś wierny klasycznemu krojowi. Przeważnie czytasz biografie, ambitne artykuły, bestsellery, ale w większości te z wyższej półki. Literatura należy do twoich największych pasji, nie boisz się długich książek, a czytasz głównie dlatego, by móc o swoich lekturach rozmawiać z innymi.

 

Bookerly to font specjalnie zaprojektowany dla użytkowników czytników Kindle’a, który został wprowadzony w 2015 roku. Za projekt odpowiedzialna jest brytyjska firma Dalton Maag. Krój Bookerly zastąpił Caecilię jako podstawowy font używany w urządzeniach i aplikacjach Kindle’a. Podobnie jak Baskerville to krój szeryfowy, jednak nieco mniej skondensowany. Przez to, że jest lżejszy i bardziej opływowy, ma dużo więcej światła i ułatwia czytanie. Z badań wynika, że lektura tekstu złożonego Bookerly bez szeryfów zwiększa intensywność czytania o przeszło 2%. Dla czytelników okazyjnych to niewielka różnica, natomiast dla książkoholików jest to zmiana radykalna.

Charakterystyka czytelnika:

Jesteś klasycznym czytelnikiem, oddajesz się lekturze przeważnie dla przyjemności. Zawsze masz coś ciekawego do czytania na swoim Kindle’u, nieważne czy jest to artykuł, długa, trudna książka czy czytadło. Ponieważ używasz podstawowego fontu, możemy mniemać, że jesteś wygodnickim leniem i nie chce Ci się sprawdzać innych opcji. Najtrudniej też odkryć twój gust, możesz być jednocześnie molem książkowym i czytelnikiem weekendowym.

 

 

Futura to przykład bezszeryfowej, ascetycznej czcionki, najnowocześniejszej w kindlowym zestawie. Krój został zaprojektowany w połowie lat dwudziestych XX wieku przez Paula Rennera. Mimo że Renner nie miał wiele wspólnego ze środowiskiem Bauhausu i modernistycznych artystów europejskich, projektując Futurę bardzo inspirował się ich twórczością, a głównym założeniem projektu było odrzucenie zdobień. Futura była wielokrotnie wykorzystywana przy ważnych uroczystościach i wydarzeniach, powstał specjalny zestaw zawierający cyrylicę, który został użyty w identyfikacji wizualnej Igrzysk Olimpijskich w 1980 roku w Moskwie. Jest to też pierwszy krój pisma, który pojawił się na Księżycu. Ponadto Futurę można zobaczyć na puszkach Red Bulla, butelkach wódki Absolut, plakatach filmów Stanleya Kubricka i w logo marki odzieżowej Louis Vuitton.

Charakterystyka czytelnika:

Najważniejszym czynnikiem podczas dokonywania przez Ciebie wyboru jest szybkość i komfort czytania. Nie lubisz, gdy twój wzrok rozpraszają niepotrzebne zdobienia. Należysz do grupy minimalistów, możesz przejawiać także skłonności pedantyczne. Preferujesz literaturę science-fiction, popularno-naukową, utopijną, antyutopijną, fikcję historyczną. Raczej stronisz od beletrystyki i książek klasycznych.

 

Helvetica to jeden z najpopularniejszych jednoelementowych krojów pisma, powstały w 1957 roku i nazwę zawdzięczający Helwecji – rzymskiemu określeniu terenów dzisiejszej Szwajcarii. Za jego projekt odpowiedzialny jest Szwajcar Max Miedinger. Doczekała się wielu różnych modyfikacji – jedna z nich w systemach operacyjnych Microsoftu znana jest pod nazwą Arial. Helveticę można zobaczyć w logach wielu światowych gigantów: Toyoty, American Airways, Panasonica, Lufthansy, Kawasaki.

Charakterystyka czytelnika:

Nie interesuje Cię przeczytanie książki w ciągu jednego lub dwóch dni. W rodzinie Kindle’a wybierasz jedną z najbardziej „topornych” opcji. Jesteś konserwatywnym czytelnikiem, delektujesz się czytaniem, ale nie jest dla Ciebie ważne tempo i liczba pochłoniętych egzemplarzy. Ważne, żeby tekst był czytelny i przyswajalny. Helvetikę wykorzystują marki, dla których istotnym czynnikiem wizerunkowym jest zaufanie klienta. Dlatego twój wybór wiąże się także z poczuciem bezpieczeństwa i spokoju.

 

Palatino to krój zaprojektowany w 1949 roku przez Hermanna Zapfa. Jest to przykład kroju szeryfowego, utrzymanego w klasycznym stylu. Jego nazwa nawiązuje do XVI-wiecznego włoskiego mistrza kaligrafii Giambattisty Palatina, swoim wyglądem również odwołuje się do wzorców renesansowych. Palatino można znaleźć w logach wytwórni DreamWorks, marki znanej głównie z produkcji herbat – Twinings czy firmy odzieżowej Abercrombie & Fitch.

Jesteś szczęśliwym posiadaczem Kindle’a ceniącym sobie jakość czytania. Krój Palatino odwołuje się do bliskich twojemu sercu renesansowych wzorców, jest przyjazny dla oka, elegancki. To odzwierciedlenie twojego charakteru i artystycznej duszy. Lubisz zagubić się w opowieści, nie odhaczasz książek, żyjesz życiem bohaterów, chętnie do nich wracasz.

Caecilię zaprojektował w 1990 roku Peter Matthias Noordzij, holenderski typograf, który nazwał font na cześć swojej żony. Do 2015 roku był to „customowy” krój w urządzeniach Kindle’a. Podobnie jak Bookerly jest to przedstawiciel pisma szeryfowego, wydaje się jednak wypadkową klasycznych fontów szeryfowych z bezszeryfowymi, dlatego idealnie nadaje się dla ludzi lubiących obie te odmiany. Krój został wykorzystany w logach notatnika elektronicznego Evernote oraz specjalistycznego pisma Golf Digest.

Charakterystyka czytelnika:

Niewiele różnisz się od użytkownika Bookerly. Używasz Caecilii z racji sentymentu, czujesz się zdradzony przez ulubioną firmę i kontynuujesz czytanie w klasycznym stylu. Jesteś przedstawicielem czytelnika, który nie lubi skrajności. Idealne wypośrodkowanie między ascetyczną Futurą a skomplikowanym artystycznym krojem Palatino daje Ci upragniony komfort.

 

Osoby z dysleksją mają problemy z odróżnieniem poszczególnych znaków, liczb i liter alfabetu. Naprzeciw problemowi wyszli autorzy kroju przystosowanego dla ludzi, którzy mimo zaburzenia chcą cieszyć się lekturą. Nienaturalny, przesadzony wygląd znaków ma na celu wyróżnienie charakterystycznych elementów liter, co ułatwia dyslektykom odróżnianie ich od siebie, a co za tym idzie – usprawnia czytanie. Co istotne font został udostępniony na wolnej licencji i może być wykorzystywany w każdej formie.

Charakterystyka czytelnika:

Z racji specyfikacji związanej z zaburzeniem wzroku lub percepcji nie zamierzamy wdawać się w niepotrzebne żarty.

 

Amazon Ember

Amazon Ember to najmłodszy krój dostępny na czytnikach – został wprowadzony na urządzenia w 2017 roku z myślą o osobach starszych i z wadami wzroku. Jest bardzo opływowy, ułatwia czytanie i w standardzie dostępny jest również w wersji pogrubionej. Jest wygładzony podobnie do Futury i Helvetici, jednak cel jego powstania tłumaczy większe odstępy między poszczególnymi znakami i słowami, wyższe i szersze litery oraz zdecydowanie uproszczony wygląd.


W artykule zostały użyte dane, statystyki i informacje z portali:

http://wikipedia.org
http://czytio.pl
https://goodereader.com/
http://cyfranek.booklikes.com/
https://www.fastcodesign.com/
http://thenakedtablet.com/
https://www.sessions.edu/
http://swiatczytnikow.pl/

1 Wszystkie „Charakterystyki czytelnika” są napisane w formie humorystycznej, luźno opierają się na badaniach i artykułach dotyczących użyteczności różnych krojów pisma.