Jak narodziło się Czytaj PL?

w dziale Archiwum/Co słychać?/Newsy/To nas grzeje by

Już 1 listopada nastąpi kolejna odsłona akcji Czytaj PL. Po raz kolejny udostępnimy Wam kilkanaście bestsellerowych książek w wersji audio i e-bookowej.  Ale czy wiecie, jakie są początki naszej nietypowej akcji?

Rok 2013, Kraków został Miastem Literatury UNESCO. Spośród wielu ciekawych inicjatyw, które narodzą się tego roku, jedna zaowocuje tym, że po 4 latach czytasz właśnie ten artykuł na TEJ stronie. Mowa o akcji, która początkowo nazywała się Wirtualna Biblioteka Krakowa. Na ponad 60 wiatach przystankowych w mieście pojawiły się plakaty umożliwiające wypożyczenie 70 fragmentów największych książkowych hitów poprzez zeskanowanie QR kodów. Projekt odniósł tak wielki sukces, że jeszcze w tym samym roku doczekał się drugiej edycji.

W 2014 roku powołano akcję bazujących na podobnych założeniach: Czytaj KRK!. Na jej potrzeby powstała aplikacja mobilna, za której pomocą można było zdobyć 10 bestsellerowych książek (już nie fragmentów!) na 30 dni. Akcja Czytaj KRK! składała się z trzech edycji (w sierpniu, październiku oraz na przełomie listopada i grudnia). Po przeczytaniu jednej pozycji można było ściągnąć kolejną, pamiętając, że nowa książka zastąpi poprzednią. By zdobyć upragniony tytuł należało zeskanować odpowiedni QR kod dostępny w pojazdach KKM, w bibliotekach, instytucjach kultury a także kawiarniach i klubach.

W roku 2015 plakaty umożliwiające wypożyczenie 12 gorących hitów literackich pojawiły się już w 6 największych miastach Polski: w Warszawie, Krakowie, Gdańsku, Poznaniu, Wrocławiu i Katowicach.

W roku 2016 wystartowaliśmy w 16 miastach, ale nie tylko dla nas było to za mało. Na Facebooku dostawaliśmy mnóstwo wiadomości od ludzi twierdzących, że to niesprawiedliwe, że ich mniejsze miasta pominięto…. Musieliśmy się zgodzić. Fundusze na akcje niestety są ograniczone, nie mogliśmy sobie pozwolić na oplakatowanie każdej miejscowości w Polsce, wpadliśmy jednak na pomysł, by poprosić o pomoc samych czytelników! Wrzuciliśmy gotowe do druku plakaty na naszą stronę z prośbą o rozklejanie ich w swoich miejscowościach. Efekt? Wystarczy spojrzeć na poniższą mapę:

Po raz pierwszy akcja przekroczyła nie tylko granicę Polski, ale i naszego kontynentu! Plakaty pojawiły się łącznie w 120 miejscowościach, w 5 krajach i na 2 kontynentach.

Ponadto przekonaliśmy rekruterów 14 dużych firm, że opłacalne jest zatrudnianie zagorzałych czytelników. Dużo czasu nie minęło, by tę praktykę zaczęły stosować kolejne przedsiębiorstwa.

Podsumowując:

To właśnie po zeszłorocznej akcji uruchomiliśmy portal Czytaj PL. Postanowiliśmy nie tylko pisać o książkach, ale przede wszystkim wyróżniać osoby, które aktywnie promują czytelnictwo w Internecie. Dlatego właśnie wybieramy blogerów miesiąca, przedrukowujemy co ciekawsze artykuły z internetowych stron (zawsze za pozwoleniem i aprobatą ich autorów) oraz robimy „przeglądy książkoholicznego Internetu, gdzie linkujemy do najciekawszych newsów i recenzji. Czytelnictwa nie wypromuje w naszym społeczeństwie jedna osoba, blog, portal, fanpage, akcja czy instytucja – potrzebne są masowe działania nas wszystkich.

Oczywiście nie spoczęliśmy na laurach! Ciągle się rozwijamy. W tym roku przygotowujemy dla Was coś jeszcze większego i naprawdę wyjątkowego. Oczywiście z Waszym udziałem, bez Was cała akcja nie ma sensu 🙂 Do akcji już przyłączyły się vlogi Historia Bez Cenzury i Emce Kwadrat. Będzie się działo!

Yekaterina Bushtakova

Mikołaj Kołyszko

O autorach

Yekaterina Bushtakova

Pochodzę z Kazachstanu, z kraju czarującego swoją przyrodą. Obecnie jestem studentką Zarządzania Kulturą i Mediami na Uniwersytecie Jagiellońskim. Dwie moje największe miłości to muzyka instrumentalna i książki. Lubię nocne spacery i miejsca gdzie nie ma miast z tysiącami świateł i reklam. Zawsze cieszył mnie fakt, że moim ojczystym językiem jest język Jesienina, Tołstoja, Dostojewskiego i wielu innych pisarzy i poetów, których dzieła mogę czytać, rozumieć, przeżywać.

Zdjęcie przedstawiającą Mikołaja Kołyszko ze zgaszoną fajką, pochylającego się nad e-bookiem wyświetlonym na ekranie tabletu. Fotografia jest pracą zbiorową studentów SKF (Darka Kuźmy, Kasi Giermańskiej, Izy Łukasik, Patrycji Popek oraz Małgorzaty Miłek)

Mikołaj Kołyszko

Brand manager Woblink.com i red. nacz. portalu CzytajPL.pl. Były red. nacz. magazynu internetowego Masz Wybór.

Z wykształcenia: magister religioznawstwa.

Z zamiłowania: dziennikarz obywatelski, pisarz.

Wyróżniony tytułem Dziennikarza Obywatelskiego 2013 Roku (kategoria „Recenzja”).

Autor książek: Groza jest święta, Tajemne Oblicze Świata, Tajemne Oblicze Świata II. Piekielny Szyfr i Wegetarianizm bez tajemnic.

Zdjęcie autora jest pracą zbiorową studentów SKF (Darka Kuźmy, Kasi Giermańskiej, Izy Łukasik, Patrycji Popek oraz Małgorzaty Miłek).

wróć na górę